Koude therapie is goed voor je, niet alleen voor je lichamelijke gezondheid ook voor je geestelijke gezondheid. Dat blijkt niet alleen uit de vele verhalen die wij er over kunnen lezen, maar ook uit de bevindingen van Iceman Wim Hof. 

Zoals bleek in het Avrotros programma ‘dokters van morgen’ is er nog steeds veel wetenschappelijk onderzoek naar koudetherapie en de gezondheidsvoordelen hiervan. Wij, 7 enthousiastelingen, nemen de proef op de som en beginnen ons eigen onderzoek. Dit zijn onze ervaringen; de eerste week van vijf weken lang koudetherapie. 

Volgende week ga ik switchen van de avond naar de ochtend. Het leek erop dat mijn lichaam niet meer warm kon worden. Zo lag ik, niet overdreven, onder drie dekentjes op de bank.

Sanne

Wim hof challenge

In het nieuwe boek van de Iceman Wim Hof; Overstijg jezelf met the iceman,  staat een challenge voor beginners om aan kou te gaan wennen. Zo schrijft hij; ‘Als je een koude douche neemt, worden alle kleine spiertjes van je vasculaire systeem – het zijn er miljoenen – geactiveerd en getraind. Als je tien dagen achter elkaar een koude douche hebt genomen zul je merken dat je hartslag aanzienlijk is gedaald, maar liefst 15 tot 30 slagen per minuut, en dat dit 24 uur per dag zo blijft.’ Met een koude douche van 30 seconden kun je volgens Wim Hof al snel resultaten zien, dat gaan wij de komende weken zelf ervaren. 

Gemiddeld weekcijfer van een 6,9

Als wij deze eerste week een cijfer moesten geven lopen deze individueel uiteen van een 6 tot een 9. Gemiddeld scoort deze week dan ook goed. Douchen we allemaal, met een uitzondering, in de avond koud en veel ook na het sporten en voelde een paar van ons zich zelfs meer ontspannen na die tijd.

Overgeven aan de kou gaat gemakkelijker

Wanneer we aan het begin van de week als een berg opzagen tegen 30 seconden, volgens de Wim Hof challenge, koud douchen. Konden we het naarmate de week vorderde een stuk makkelijker volhouden en dachten we zelfs al dat we het wel wat langer aankonden. 

Spieren herstellen sneller

Binnen ons groepje hebben we een aantal fanatieke sporters zoals hardlopers die met gemak 10 kilometer rennen, fietsers en zelf topsporters. Interessant is dus om te kijken of zij minder spierpijn ervaren en sneller herstel. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat kou helpt het spierherstel te bevorderen.

Wat opvalt is dat degene die kort na een sportprestatie koud douchen dit merken in hun spierherstel in tegenstelling tot degene die dit langer dan 30 minuten doet.

We voelen ons energieker

Als we kijken naar de voordelen van de koude douche voelen 5 van de 7 zich een stuk energieker dan voorheen. Of dit in de eerste week dan ook daadwerkelijk komt door de koude douche of ergens anders door kunnen we natuurlijk nog niet zeggen. Maar, dat wij ons energieker voelen is natuurlijk een goed teken. Op naar de tweede week koude therapie. Waarin de ene gewoon in de avond blijft douchen en de ander switcht van avond naar de ochtend. 

Sanne

Author Sanne

More posts by Sanne

Leave a Reply