Een koude douche in de ochtend of na het sporten in een ijsbad gaan zitten. Jezelf vrijwillig overgeven aan kou, waarom zou je dat doen? Vaak staan we niet te springen als het gaat om kou, maar wist je dat extreme kou juist positieve effecten heeft op het lichaam?

Versterking van het immuunsysteem

Vaak heb je het gevoel dat de kou ervoor gezorgd heeft dat je verkouden of ziek bent geworden. Daarom verbaast het je misschien dat juist de kou helpt bij het versterken van je immuunsysteem. Door je lichaam bloot te stellen aan extreme kou, wordt het namelijk aan het werk gezet om zich te verweren tegen ziektes.

Er worden meer witte bloedlichaampjes aangemaakt en het ‘oerinstinct’ van het lichaam gaat aan de slag om jou weer warm te krijgen. Het aanmaken van witte bloedlichamen zorgt voor een verhoogde weerstand en een boost voor je immuunsysteem.

Betere bloedsomloop

Een ijskoud bad afwisselen met een warme douche helpt de bloedcirculatie te verbeteren. Door het koude water knijpen de bloedvaten zich samen. Hiermee train je de elasticiteit van je bloedvaten, wat zorgt dat je bloed beter gaat stromen. Een goede bloedsomloop is belangrijk voor je algehele gezondheid.

Sneller herstel van de spieren

We kennen allemaal het gevoel voldane gevoel na een flinke work-out, maar ook de spierpijn die daarop volgt. Een ijsbad helpt de spieren sneller te herstellen en soms zelf spierpijn te voorkomen. Zoals hierboven genoemd vernauwen de bloedvaten en gaat het bloed sneller stromen. De afvalstoffen in de spieren worden hierdoor ook sneller afgevoerd.

Say no more? Maar er is nog meer!

Verminderd een droge huid

Het warme water van een douche of bad voelt natuurlijk veel aangenamer op de huid dan koud water. Toch is dit koude water veel beter voor de huid. Warm water droogt de huid uit omdat je de vetcellen eraf wast, die er juist voor zorgen dat de huid zacht aanvoelt. Door koud water sluiten de poriën en droogt de huid niet uit en dát scheelt weer wat potjes bodylotion!

Verfrissend

Ook al is het heerlijk om ‘s ochtends lekker ‘wakker’ te worden onder een warme douche. Het liefst sta je er zo lang mogelijk onder, maar echt wakker word je niet. Door een koude douche of een verfrissende duik te nemen vindt er een schrikreactie plaats, dit zorgt voor adrenaline in je lichaam. Hierdoor sta je direct ‘aan’. Dit kan ‘s ochtends een energieboost geven voor de dag. Maar ook ‘s avonds na een stressvolle dag verfrissend en prettig voelen. 

Er zijn dus genoeg goede redenen om je lichaam kennis te laten maken met echte kou! En do try this at home; je kan al simpel beginnen met af en toe een koude douche.

Je eigen ijsbad?

Wil je zelf graag de voordelen van je eigen ijsbad ervaren? Er eentje hebben staan die altijd heerlijk koud is? Wij hebben twee unieke modellen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik.

Meer info vind je hier
Sanne

Author Sanne

More posts by Sanne

Leave a Reply