Lekker douchen of badderen na het sporten, dat doen we natuurlijk allemaal. Uiteraard gaat hierbij de voorkeur uit naar warm water, begrijpelijk. Hoe lekker dit ook zal aanvoelen, wij raden je aan om dit met koud water te doen. Een koud waterbad is beter voor het herstel van je lichaam. 

Koudetherapie

Onderdompelen in een ijsbad is een populaire strategie om het lichaam te laten herstellen van een lichamelijke inspanning. Koudetherapie na het sporten kan verzachtend werken op pijn en ontsteking in het lichaam.

Het grote voordeel

Na een intensieve training is het belangrijk om je lichaam te laten herstellen. Of voor echte atleten tussen de wedstrijden door. Koudwater Therapie is een manier waarmee dat kan. Het helpt het natuurlijke herstelproces te versnellen en ontstekingen en spierpijn te verminderen. 

De plotselinge kou van het water brengt je lichaam in een natuurlijke overlevingsmodus om ervoor te zorgen dat je niet bevriest.  Door de kou vernauwen de bloedvaten en gaat het bloed sneller stromen. De afvalstoffen in de spieren worden hierdoor ook sneller afgevoerd. Het lichaam herstelt dan een stuk sneller.

Wanneer je het meeste profijt van een ijsbad wilt hebben, dan moet je dit vrijwel direct na het sporten doen. Bijvoorbeeld al binnen een half uur binnen dit tijdsbestek heb je het meeste voordeel van het ijskoude water.

Icetubs bekijken

Extra tip: Gebruik van koud water voor het sporten

Ook voor het sporten kan het gebruik van een koude douche of koud bad goed wonderen doen.  Je lichaamstemperatuur daalt door het koude water en dit kan voordelig werken voor je sportprestaties. Daarnaast is het ook veiliger als je in de hitte gaat sporten, doordat je lichaamstemperatuur lager ligt zal de kans op oververhitting langer zijn.

Onze Icetubs

De Icetubs van Welvaere en Avantopool zijn twee unieke modellen. Een compact model die je gemakkelijk mee kunt nemen naar bijvoorbeeld de sportschool of een wat luxer model die je gewoon in de kleedkamer of je eigen huis kunt zetten. Beide ijsbaden koelen al vanaf 4 graden Celsius, erg koud dus! En ideaal voor spierherstel na het sporten. 

Icetubs bekijken

Sanne

Author Sanne

More posts by Sanne

Leave a Reply